23 Kas 2020

Orhan Veli Kanık

 Şiir-Şair

Bu köşede muhakkak yer verilmesi gereken bir şair ile devam ediyorum konuya. Orhan Veli Kanık  ile bir diğer ismi "Şiiri Sokağa Taşıyan Şair" ile ne kadar güzel değil mi?

Kendisi 1914-1950 yılları arasında bulunmuş Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatına katkı sağlamış önemli bir şairdir. Kendisi benim için değerlidir. Sözlerini çok severim ama şiirleri bir ayrıdır. Özellikle "İstanbul'u Dinliyorum" şiiri. Bir çok anısı vardır. Hele de İstanbul değerli ise...

Kendisi 13 Nisan 1914 İstanbul doğumlu Türk şairidir. Melih Cevdet ve Oktay Rıfat ile birlikte Garip Akımının kurucularındandır. Şiirde ölçü (hece ölçüsü), uyak ve sanatçı söyleyişlere karşıydı savunduğu şey insanın ölçülerle kısıtlanmaması, ne istiyorsa içinden geldiği gibi yazmasıydı. Orhan Veli her şeyin şiire konu olabileceğini savunmuştur.  Hayatı boyunca hiç evlenmemiştir. Veli Kanık ile Fatma Nigar hanımın oğludur. Çocukluğu İstanbul'da geçmiştir. Orhan Veli hayatında şiirlere yer verip 14 Kasım 1950 yılında çok şaşırdığım bir olayla vefat etmiştir. 10 Kasım 1950 yılında Ankara'da sokakta yürürken bir belediye çukuruna düşüyor ve bu düşüşünün önemsiz olduğunu düşünüyor. İstanbul'a gidiyor sonra fenalık geçiriyor hastaneye kaldırıldığında alkol zehirlenmesi deniyor fakat otopsi yapılınca beyin kanaması geçirdiği anlaşılıyor  ve hayata veda ediyor. 

Benim için önemli ve değerlidir.

Öznel olarak tanımlayacak olursam sadece şunu söyleyebilirim der ki : 

"Gemliğe doğru 

Denizi göreceksin; 

Sakın şaşırma."        

Ve en sevdiğim,benim için en anlamlı şiirinin son kısmı ile veda etmek isterim. 

   

İstanbul'u dinliyorum, gözlerim kapalı; Bir kuş çırpınıyor eteklerinde; Alnın sıcak mı, değil mi, biliyorum; Dudakların ıslak mı, değil mi, biliyorum; Beyaz bir ay doğuyor fıstıkların arkasından Kalbinin vuruşundan anlıyorum; İstanbul'u dinliyorum. Sizin en çok sevdiğiniz şiiri veya sözü nedir?

10 yorum:

  1. Orhan Veli Kanık, sevdiğim bir şair. Mesela "Birdenbire"sini severim. Hatta hazır söz ondan açılmışken "Dalgacı Mahmut"u da anayım, onu da severim :) Neşeli sevgilerle :)

    YanıtlaSil
  2. "Birdenbire"yi bende pek severim. "Dalgacı Mahmut" daha önce duymuştum o da güzeldir. Yorumunuz için teşekkür ederim. 😊🙏🏻

    YanıtlaSil
  3. Orhan Veli Kanıkı okul dönemlerimizde çok işlerdik,sevdiiğimiz şairlerdendi..Tekrar hatırlamak iyi oldu,emeğinize sağlık..😊

    YanıtlaSil
  4. sait faik ve orhan veli, en sevdiğim ikili, ilkinin evine kaç defa gittim de ikincinin daha gidemedim, gidicem işallah :) en sevdiğim, böyle de yatılmaz kiiiii :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İkili olarak bilemiyorum ama Sait Faik'i bende severim ve çok okurum. İnşallah en kısa zamanda gidersin :) Yorumun için teşekkür ederim deep. 🙏🏻😊 Sere serpe,güzel seçim. 🌸

      Sil
  5. Cemal Süreya, "Orhan Veli şiire elma yemesini öğretti." der. Ne güzel tanımlama...

    YanıtlaSil
  6. Katılıyorum. İlk başta bu akıma karşı çıkıp sonrasında Orhan Veli için bu güzel tanımlamayı dile getirmiş "Türkçeyi ondan öğrendim." demiştir. Cemal Süreya'dan da bahsedeceğim.😊

    YanıtlaSil
  7. Şiir sevmeyen ya da hiç bilgisi olmayan birinin bile, adını bir yerlerden hatırlayacağı bir şair Orhan Veli. Çok güzel özetlemişsiniz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle doğru. Teşekkür ediyorum. 😊🙏🏻

      Sil

Müteşekkir

Efendim öncelikle hepinize çokça selamlar.  Epey zamandır yoktum. Yokluğumda neler oldu neler bitti bilinmez. :) Zaten bu yazıyı da dayanama...