14 Ara 2020

Nazım Hikmet

 Şiir-Şair köşeme benim için çok değerli olan bir başka hatta bambaşka bir şairden devam ediyorum.

Nazım Hikmet 1961 yılı 11 Eylül de Doğu Berlin'de yazdığı otobiyografisinde şöyle der:
"Yazılarım otuz kırk dilde basılır
Türkiye'mde Türkçemle yasak."


....

Nazım Hikmet Ran,Türk şair ve yazar."Romantik devrimci" ve "Romantik Komünist" olarak tanınır.Asıl adı Nazım Hikmet Ran'dır. Fakat kendisi Osman Cemal,İmzasız Adam,Ahmet Cevat,Adsız Yazıcı,Süleyman Sabur Ran,İhsan Koza... takma adlarını da kullandı. Aynı zamanda kendisine "Memleket ve sürgün şairi" de denilmektedir.

15 Ocak 1902 yılında Selanikte dünyaya geldi.Ressam Celile Hanım ile hariciye memurlarından Hikmet Nazım Bey'in oğludur. Bir yıl kadar Fransızca öğretim yapan bir okulda okudu; İlk öğrenimini ise Numune Mebktebi'nde tamamladı. Eğitim öğretimi devam etti. Bir Mevlevi ve şair olan büyük babası Nâzım Paşa'nın etkisiyle şiirler yazmaya başladı.On dört yaşında başlamıştır şiir yazmaya ilk şiiri "Feryad-ı Vatan"ı 3 Temmuz 1913'te yazmıştır. İlk yayımlanan şiiri ise "Hâlâ Servilerde Ağlıyorlar Mı?" olmuştur bu şiiri 3 Ekim 1918'de  Yeni Mecmua da yayımlanmıştır. Nazım Hikmet'in yazdığı şiirler ellinden fazla dile çevrilmiş ve eserleri birçok ödül almıştır. Siyasi düşünceleri yüzünden hapis cezasına çarptırılmış ve defalarca tutuklanmıştır. İzlemiş olduğu edebi akım ise Toplumcu Gerçekçilik-Fütürizm olmuştur. İstanbul'da toplanan TKP kongresi Nazım Hikmet'i Komitern kararlarını eleştirme özgürlüğü isteyen grup içinde yer aldığı gerekçesi ile partiden ihraç etmiştir. 25 Temmuz 1951'de ise Bakanlar Kurulu kararıyla Türk vatandaşlığından çıkarılmıştır. 1954'te anne tarafının Polonya kökenli olması dolayısı ile atalarının soyadıyla Polonya vatandaşlığı ve pasaportu verilmiştir. 1961'de 1920'lerde yaşadıklarından esinlenilen "Yaşamak Güzel Şey Be Kardeşim" adlı romanını yazdı. 3 Haziran 1963'te geçirdiği bir kalp krizi sonucu aramızdan ayrıldı. Moskova'da Novodeviçiy Mezarlığına gömüldü. 


Öznel olarak tanımlamak isterim: Özgürce düşüncelerini dile getirdiği için hayatının çoğu kısmı her ne kadar hapiste,sürgün de geçse bile vatandaşlığı elinden alınsa bile yazmaktan hiç vazgeçmeyen memleket ve sürgün şairi Nazım Hikmet'in çok değerli yazıları,filmleri,şiirleri ve aynı zamanda sözleri olmuştur. Kendisi benim için çok cesur,yenilikçi,fikirlerini açık bir şekilde dile getiren şair olmuştur. Benim için çok değerlidir. Saygı,sevgi ve minnetle.

Kendisinin seslendirdiği en sevdiğim şiiri ile veda etmek isterim. 

Henüz Vakit Varken Gülüm






11 yorum:

  1. Çok teşekkür ederim. Beğenmenize sevindim. Bende çok severim ne zamandır kendisine bu köşede yer vermek istiyordum :)

    YanıtlaSil
  2. İyi ki konu edinmişsiniz. Zaman zaman sayfamızda yer vermek gerek Mavi Gözlü Dev'e. Yazının üzerine o güzel şiiri kendi sesinden dinlemek de iyi geldi. Elinize sağlık...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mavi Gözlü Dev... Evet kesinlikle hepsine yer vermek gerek :) Çok teşekkür ederim. Elimden geldiğince yer vereceğim.

      Sil
  3. Ne çok severim kendisini, şiirlerini. Hayat öyküsünü bile çok defa okudum. İyi ki bu dünyadan bir Nazım geçmiş..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba. Hoş geldiniz. İyiki geçmiş aynen öyle 🙏🏻 Hayat öyküsü defalarca okumaya değer bir öykü,bende çok okudum :) Yorumunuz için çok teşekkür ederim.

      Sil
  4. Bloğunuzu takipteyim! Çok güzel yayınlarınız var. Severek okuyorum. Bende sizi bloğuma beklerim.
    https://yusufakmann.blogspot.com/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoş geldiniz.Çok teşekkür ederim beğenmenize sevindim :) Davetiniz için de ayrıca teşekkür ederim takipteyim.

      Sil
  5. eveeey bizim için de değerliiiiii hele dee memleketimden insan manzaralarıııı :)

    YanıtlaSil
  6. bilgilendirici bir yazı olmuş ellerine sağlık :) Bu arada sayfamda çok güzel verim alacağın bir etkinlik var beklerim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba. Hoş geldiniz. Çok teşekkür ederim :) Hem etkinliğe katılım davetiniz için hemde yorumunuz için :) Tabii bakarım.😊🙏🏻

      Sil

Müteşekkir

Efendim öncelikle hepinize çokça selamlar.  Epey zamandır yoktum. Yokluğumda neler oldu neler bitti bilinmez. :) Zaten bu yazıyı da dayanama...