15 Şub 2021

Edip Cansever

 Şiir-Şair köşeme olmazsa olmaz, en değerli şairlerden biri olan Edip Cansever nam-ı değer ''Çağının Şairi''  ile devam ediyorum.

Alıntıdır.

"Bir renk değildir mavi huydur bende.''

Tam adı Ömer Edip Cansever'dir. Penbe Hanım ile Fazıl Cansever'in oğlu olan Edip Cansever 8 Ağustos 1928 tarihinde İstanbul'da dünyaya gelmiştir. Şairin eğitim hayatı Saraçhanebaşı'ndaki 56. İlkokulda 1940 yılında başlamıştır. İlkokul ve ortaokul eğitim hayatını tamamlayıp İstanbul Erkek Lisesi'nden mezun olduktan sonra Yüksek Ticaret Okulu'nda öğrenime başlamış ardından öğrenimini yarıda bırakarak babasının Kapalıçarşı da bulunan dükkanında antikacılık yapmaya başlamıştır. On üç yaşındayken bir çocuk dergisi olan ''Arkadaş'' ta şiir yayımlayan (1941) Edip Cansever'in ilk şiiri Düşünce İstanbul dergisinde çıkmıştır. Daha sonraki yıllarda ise şiirlerini farklı dergilerde yayımlamaya devam etmiştir. İkinci Yeni edebi akımını izlemiştir bazı şiirlerinde yer yer Garip şiirinin etkisini taşısa da sonrasında İkinci Yeni edebi akımının şairleri arasında yer almıştır. Hayatının en önemli olayının 1954 yılında çıkan Büyük Kapalıçarşı Yangını olduğunu söylemektedir. Dokuz kitabını Kapalıçarşı da bulunan Sandal Bedesteni'ndeki küçük dükkanının asma katındaki çalışma masasında yazmıştır Cansever bu konuyla ilgi şöyle bir yorumda bulunur: ''Düşünüyorum da ya o yangın olmasaydı?''
Eserleri  ve şiirleriyle sayılan şair Bodrum'da olduğu sırada beyin kanaması geçirmiş ve İstanbul'a getirildikten sonra 28 Mayıs 1986 tarihinde aramızdan ayrılarak hayata gözlerini yummuştur. 

Öznel olarak kısaca bahsedecek olursam hep hatırlanması gereken şiirleriyle çağının şairi olmayı başarmış bir insan olan değerli şairimiz şiirleri ile hep aramızda olmaya devam edecek.

En sevdiğim şiirlerinden biri olan ''Sevda Bir Ateş Buldu Sende...'' adlı şiirini sizinle paylaşmak isterim.

Sevda Bir Ateş Buldu Sende...
Sevda bir ateş buldu sende, eğilip öptü seni
Artık kimse denizi bilmiyor.

Dirseklerini masaya koyuşundan belli
Gelip geçen bir günü bitirmek istemediğini
Sevda bir umut buldu sende.

Ey bir yolcu listesinde bir ölüyü arayan
Artık kimse gözlerini bilmiyor.

Şunu imzala
Bir mektup, bir telgraf alındısı değil
Unutulmuş bir sevdadır kapısını çalan
Ve sevimsiz bir terlik gibi duran odan
Kimse artık bir şey giymek istemiyor.

Sonra bir pencereden kendine
Ayışığı gibi vuran sen
Ne sana ne başkasına benziyor.

Ve işte bir dip balığı su boşluğunda
Çırparaktan yüzgeçlerini
Hiç kimseye uymayan bir mevsim öneriyor

''Masa'' dergisinden alıntıdır.


18 yorum:

  1. İkinci sayfa gözüyle okudum. Güzel olmuş, eline sağlık :) Fakat şiirde harfleri küçültmesen daha iyi olur diye düşünüyorum; bir kısım okur olarak bazılarımız, sizler kadar genç değiliz sonuçta:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında şuan yazmayı ümit ettiğim kitabıma dair belirlediğim şeyler kitabın adı,şairler,şairlerin sırası (aynı zamanda buraya da bu şekilde yazacağım. Ne de olsa şimdilik burayı kitabım olarak kullanıyorum.) En kısa zamanda ilk şairimle beraber buraya yazacağım :):)
      Çok teşekkürler. Beğenmenize sevindim.
      Hemeen düzeltiyorum tabii ki. Estağfurullah 😊🌸

      Sil
  2. Yanıtlar
    1. Kesinlikle öyle :)
      Yorumunuz için teşekkürler 🌸

      Sil
  3. Edebiyat, şair, şiir, bu üçlemeyi kalbimizde yaşatmak ve yaşamak doğrultusunda...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen öyle :):) Umarım "hep"...
      Yorumunuz için çokça teşekkürler 🌸

      Sil
  4. Ne acı ki Şiir ve Şairler konusunda uzun zamandır ciddi bir ilgi azlığı söz konusu. Farklı tarzlarda da olsa (edebiyat, tarih vb) kitap okuma alışkanlığı belli bir seviyede devam ediyor ama Şiir konusu gerçekten zor durumda:-(

    YanıtlaSil
  5. Ağaç Ev Sohbetlerinde gelecek hayallerimizden bahsederken "Tüm şairlerimize yer vermek istediğim benim yazdığım bir kitap hayalim." demiştim. Hayal değil aslında. Bu benim için hayal olmaktan çok bir borç.
    Çok çok haklısınız. Ya şiir tükeniyor şairler çoğalıyor ya da ilgi gittikçe azalıyor. Benim amacım hem onları unutturmamak hemde onların Türk edebiyatına kazandırdıklarını unutturmamak ve unutmamak. Bunu onlara borç bilirim.

    Şairlerin hayatına ve eserlerine önem vermemiz gerekiyor. Hemde çokça...

    Yaptığınız yorum benim bu konudaki hem endişem hemde üzüntüm. Çok ama çok teşekkür ederim yorumunuz için 🙏🏻🌸

    YanıtlaSil
  6. en sevdiğim şair. yıllarca dükkanda rahat rahat şiir yazmış desene :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öyle olmuş görünüyor :) O dükkanda bende yazmak isterdim. Hemde çok 😊

      Sil
  7. Lisede edebiyat öğretmenimiz çok severdi kendisini.. Sağ olsun bize de sevdirdi. Derse bazen ara verip kafamızın yorulduğu zamanlarda açıp bir şiirini okurdu... Tüm sınıftan çıt çıkmazdı herkes yazılan dizeleri hayran bir şekilde dinlerdi öğretmenimizden... Büyük bir sanatçı... Teşekkürler yazın için :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öğretmeninizin yaptığı ne güzel bir şey olmuş. Bencede. Büyük bir sanatçı.
      Ben teşekkür ederim yorumunuz için 🌸😊

      Sil
  8. Edebiyat dünyasında en çok göz ardı edilen konu, şiir. Maalesef ki şairler de bir bir unutuluyor. :) Umarım hayalini gerçekleştirdiğini de görürüz. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yine bir denli iç çekip "Aynen öyle..." dedim. Aynen öyle oluyor. Şiir tükeniyor.
      Çok teşekkürler umarım çok isterim 🙏🏻🌸

      Sil
  9. Edip Cansever, kıymetli şair... bence adı soyadı bile şiir gibi, şiire malzeme olacak kadar afili. <3

    YanıtlaSil

Müteşekkir

Efendim öncelikle hepinize çokça selamlar.  Epey zamandır yoktum. Yokluğumda neler oldu neler bitti bilinmez. :) Zaten bu yazıyı da dayanama...